ابن سینا در باره وحی می گوید:
کمال پیامبر در در یافت وحی و یا نبوت مخصوص هر قوه نقش قوای نبوی در آمادگی برای دریافت وحی پیامبر در هر یک از قوای وجود خود در سر حد کمال است و بوعلی این کمال را، نبوت مخصوص هر قوه مینامد که بدان لحاظ پیامبر حائز مقام نبوت گشته است و در هر قوهای از قوا آیتی را که نشانه اعجاز او در آن قوه است از خود به نمایش گذاشته است.
کتاب شفا :
ابنسینا در کتاب النفس شفا از آنها با عنوان نبوت مخصوص هر قوه و در رساله فعل و انفعالات با عنوان اعجاز نبی در هر قوه یاد کرده است.
«پیامبر پس از کمال در این قوای سهگانه، کلام الهی را میشنود و ملائکه او را میبیند درحالیکه بهصورتی قابل رؤیت برای او درآمدهاند و در گوش او صوتی ایجاد میکنند که آن را از جانب خدا و ملائکه میشنود، بیآنکه صوت کلامی از سوی مردم یا حیوانی باشد و آن کسی است که به او وحی شده است
1. مخصوص قوه عقل نظری
نفس نبی به سبب شدت صفا و نهایت اتصال به مبادی عقلی در فروزندگی و اشتعال و پذیرش و قبول از عقل فعال بسیار حساس است و صورتهای در عقل فعال ناگهان و یا نزدیک به ناگهان در او ارتسام مییابد و ویژگی آن این است که تقلیدی نیست و مشتمل بر حدّ وسط است.
اینگونه از نبوت بالاترین نیرو و قوای نبوت است و سزاوار است که قوه قدسی نامیده شود و بالاترین مراتب قوای انسانی است .»
توضیح: راه درک در عقل نظری از طریق حد وسط است و امور معقوله از طریق حد وسط حاصل میشوند و این حد وسط به دوگانه حاصل میشود: گاهی از طریق تعلیم و فکر است و گاهی از طریق حدس است
و حدس آن است که فرد به ذات خود حد وسط را استنباط میکند و ذکاء درجه قوت در حدس است .
پس «حدس دریافتن حدّ وسط است بدون اندیشه و رؤیت» ؛ اما مردم در قوه حدس از نظر کم و کیف متفاوتاند .
ابنسینا حتی منشأ و مبادی تعلیم را حدس میداند و معتقد است همه علوم، بهناچار منتهی به حدسهایی هستند که ارباب حدس آنها را استنباط کرده و بعد به متعلمین عرضه کردهاند .
ابنسینا در رساله فعل و انفعال، درجه کمال آن را در نبی، اعجاز پیامبر از این جهت برمیشمارد که از نوع فضیلت علمی است. می گوید که پیامبر بدون تعلیم و تعلم بشری بهقدر طاقت بشری و آنقدر که بخواهد به احاطه علمی میرسد .
در رساله تفسیر سوره اعلی آورده است: کمال در قوه نظری آن است که بشود نفسی قدسی و شرافت یافته به علوم حقیقی و معارف الهی که چون چیزی را بشناسد یادش نرود
در تفسیر سوره اعلی از این قوه به قوه عملیه تعبیر میکند که به اعتبارش نفس انسان قادر است بر تصرف در این بدن و بهواسطه آن در اجسام این عالم به طریق درستتر و شایستهتر
از نظر آت ابن سینا در کتابهای مختلف این نتایج بدست آمده است:
وحی دارای این عناصر و ویژگیها است:
- پیوندی است میان پیامبر و فرشتگان.
- القاء چیزی است به نبی که خفی و پنهان است.
- بدون زمان است.
- در نفس پیامبر، صورت ملقی و ملقا نقش میبندد.
- میتواند به عبارات گوناگون چون عبری و عربی باشد.
- از نوع تأثیر نفسانی در امر نفسانی دیگر است.
- فیضان علوم الهی بر لوح قلب نبی است.
- دریافت آن نیازمند استعداد است.
- در بیداری است.
- امری عقلی و از سوی خداوند است.
- اطلاع است و لذا بر قلب پیامبر نازل میشود.
- اظهار و غلبه بر غیب است.
- وحی دارای اقسامی است. وحی بر آسمانها بر سبیل تحریک توسط عقول مفارقه یکی از اقسام وحی است.
ادامه دارد...
امیر تهرانی