-
چگونه مشاهیر و نامداران یک سرزمین خلق می شوند؟
یکشنبه 30 دی 1403 07:41
میر جلال الدینی کزازی اگر سرزمین ایران در جهان سر افراز است، این سر افرازی را تا حد بسیار زیاد مدیون مشاهیر و نامدارانش مانند فردوسی ، سعدی، حافظ , مولوی، خیام، پور سینا، محمد زکریای رازی، بیرونی، خوارزمی، خواجه نصیر و دیگر بزرگان علم و ادب می باشد که در ایران بزرگ به جهان پا گذاردند. اگر پرسش کنیم که راه خلق نامداران...
-
چگونه ایران را ساختند؟
شنبه 30 تیر 1403 20:12
دکتر ابراهیم چهرازی خلاصه : دکتر ابراهیم چهرازی، در پانزدهم مهرماه سال 1287 خورشیدی، در دهکدة باغبادران از توابع لنجان اصفهان چشم به جهان گشود.وی تخصص رشته بیماریهای اعصاب و روان را از دانشکده پزشکی پاریس دریافت کرد و در سال 1315 به عنوان متخصص اعصاب و روان به ایران مراجعت کرد و به عنوان دانشیار بخش اعصاب و روان به...
-
چرا تعداد زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران است؟
پنجشنبه 21 تیر 1403 11:33
شعرهای مولوی نیاز به تمرکز و دوباره خوانی دارد. برخی از این شعر ها نوعی اخطار و تنبیه هم هستند. اخطارها و تنبیهاتی که خواننده فکور را به تفکر وا می دارد و به او گوشزد می کند که رازهای اصلی را خدای خالق می داند که طراح عالم هستی و موجودات است. او از زیادی و کمی مرد و زن و چرایی وجود و تعداد آنان اطلاع دارد. ولی اگر...
-
مراتب پیامبری چگونه شکل می گیرد،؟(نظرات ابن سینا)
شنبه 9 تیر 1403 19:54
تکامل روح پیامبری پور سینا در تشریح و تعریف وحی ، و معجزه و اخبار از رازهای پنهانی مطالبی دارد که نیاز به مطالعه دقیق دارد تا بتوان رازهای پنهان در نوشتار او کشف و توضیح داده شود. از نظر پور سینا وحی حاصل تکامل و تعالی نفس پیامبر به عالم بالا است, بدین گونه که نخست نفس پیامبر به گونه ای تکامل می یابد که قادر به اتصال...
-
نظرات ابن سینا در باره وحی به پیامبران(۱)
سهشنبه 29 خرداد 1403 15:34
ابن سینا در باره وحی می گوید: کمال پیامبر در در یافت وحی و یا نبوت مخصوص هر قوه نقش قوای نبوی در آمادگی برای دریافت وحی پ یامبر در هر یک از قوای وجود خود در سر حد کمال است و بوعلی این کمال را، نبوت مخصوص هر قوه مینامد که بدان لحاظ پیامبر حائز مقام نبوت گشته است و در هر قوهای از قوا آیتی را که نشانه اعجاز او در آن...
-
تعریف وحی و کلام الهی از نظر این سینا(۱)
دوشنبه 21 خرداد 1403 09:53
در نوشتار زیر بر اساس گفتار های خود این سینا به نتایج زیر می رسیم: ویژگیهایی و حی پیامبری وحی دارای این عناصر و ویژگیها است: - پیوندی است میان پیامبر و فرشتگان. - القاء چیزی است به نبی که خفی و پنهان است. - بدون زمان است. - در نفس پیامبر، صورت القا شده والقا کننده نقش میبندد. - میتواند به عبارات گوناگون چون عبری و...
-
دست خدا در حمام زنانه غوغا کرد (۱)
دوشنبه 14 خرداد 1403 17:52
مولانا جلال الدین محمد معروف به مولوی از عجایب و غرایب ادبیات پارسی و جهان و از صاحبان اسرار عرفان است. وقتی شعر های او را در کتاب مستطاب مثنویش می خوانیم ، نسیم الهام آسمانی را در مشام جان خود احساس می کنیم. خود او در مقدمه کتابش می گوید: این کتاب مثنوی « اصول اصول اصول دین » است. اما روش بیان این اصول اصول اصول با...
-
برنامه ریزی دارو در نظر ابن سینا
شنبه 5 خرداد 1403 22:00
ابن سینا در کتاب قانون روشمندی مورد نظر خود در تجویز داروها را بصورت زیر شرح داده که با روش تجویز دارو در این ایام مطابقت دارد. دارو های ساده و گرم مزاج ممکن است داروی ساده ای باشد که در درمان بسیار خوب است اما در ضمن بسیار گرم مزاج و گرمی بخش میباشد و ما در حالت ویژه ای نیازداریم که دارو از حرارتش کاسته شود تا در...
-
گزارش یک سفر دریایی شگفت انگیز از سعدی شاعر
سهشنبه 25 اردیبهشت 1403 10:58
سعدی گزارشی از یک سفر در یایی دارد که بگفته خودش شاهد قدرت نمایی عظمت سای یک مرشد ناشناخته و مردی صاحب قدرت معنوی از جنس گوهری پنهان بوده است. او این گونه داستا ن را نقل می کند که در بندرگاه ساحلی درفاریاب با پیری ناشناس آشنا شده بود. به هنگام سوار شدن، سعدی با اندک پولی که داشته می تواند سوار کشتی شود ولی ناخدا خدا...
-
چنین گفت غزالی!
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 10:48
پس از آنکه غزالی دانشمند بلند آوازه ایرانی کتابهای مشکوة الانوار» و «کیمیای سعادت» را نوشت بدگویان به سلطان محمد سلجوقی گزارشی کرده و او را پیرو صوفیان ، شاگرد فیلسوفان، دارنده افکار آتش پرستی و ...معرفی کردند. چون او گفته بود: خدا نور است، و روان و روح مردمان در این جهان بیگانه و شیفته عالم بالاست، و لا اله الا الله...
-
مشکلات دانشمندان قدیم ایران
پنجشنبه 3 اسفند 1402 12:13
« اکر مانالاوس» و «اکر ثاوذوسیوس» و «مأخوذات" کتابها و رسالاتی نوشته ارشمیدس» میباشند. خواجه نصیر الدین طوسی دانشمند نام آور ایران این کتابها را خوانده و خود نگارشی جدید از آن ها تالیف کرده که شرق و غرب جهان همان کتابهای خواجه را خواندند و به میراث تمدن پی بردند. او در مقدمه این کتاب میگوید: « نسخه های چندی از...
-
دانش ایر انیان پیش از اسلام : عهد ساسانیان(بخش دوم)
چهارشنبه 27 دی 1402 09:01
ادامه از نوشتار پیشین... در نتیجه آشنائی و تبحر ایرانیان به علم نجوم و کیهانشناسی و ستاره شناسی در قرنهای اولیه پس از ظهور اسلام ودر کشورهای تحت حکومت خلفا، منجمان ، ستاره شناسان و ریاضیدانان بزرگ و معروف دانشمندان ایرانی بزرگترین گروه راتشکیل میدادند . خاندانهایی مانند خاندان نوبخت (نوبخت اهوازی وفرزندش ابوسهل) و...
-
علم ودانش ایران در دوره ساسانیان(بخش یکم)
یکشنبه 24 دی 1402 16:01
(بخش یکم) نکات مهم و کلیدی: ۱-علم در چهار چوب اوستا شناخته می شد کریستن سن ایرانشناس نامی معاصر که بیش از همه در تمدنوفرهنگ عهد ساسانی تحقیقات کرده مینویسد که: « در عهد ساسانی اشخاصی بودند که کموبیش اوقات خود را منحصراً صرف مطالعات علمی مینمودهاند. چون اوستای ساسانی منبع اصلی تمام علوم محسوب میشد ، تردیدی...
-
کلاس درس ابن سینا: لاغر شدن
شنبه 23 دی 1402 10:57
پورسینا در کتا ب قانون نسخه زیر رابرای لاغر کردن بدنهای فربه تجویز کرده است: "راه لاغر شدن برای اشخاص فربه این است که : ۱-غذا در معده و روده ها به سرعت پایین رود و رگها ی درون گوارش فرصت مکیدن غذا را نداشته باشند. ۲-خوراک از لحاظ حجم زیاد و از لحاظ غذایی ضعیف باشد. ۳-قبل از غذا خوردن شست و شوی پیاپی انجام دهند....
-
آیا انسان به دعا به خداوند نیاز دارد؟
جمعه 22 دی 1402 17:20
انسان و دعا از دیدگاه ابن سینا ابن سینا پزشگ و دانشمند نابغه ایران در باره اهمیت دعا و نیایش و تاثیر آن در زندگی انسان و عمل دعا کردن می گوید: "اصولا موجودات برای بودن و هستی داشتن نیاز به مربی و خالق دارند.هیچ موجودی نیست در زمان حیات که به پرورش دهنده اصلی که خداوند است نیاز نداشته باشد. ناگفته نماند که این...
-
درسهایی از فلسفه ملا صدرا(1)
سهشنبه 21 آذر 1402 11:27
مکتب فلسفی ملاصدرا حکمت متعالی نام دارد . این مکتب فلسفی بر پایهٔ وجود و تمایز آن از ماهیت استوار است. این مکتب از لحاظ روش شبیه فلسفه اشراق سهروردی است که علاوه بر استدلال کشف شهود در آن معتبر می باشند. در فلسفه ملاصدرا بسیاری از مسائل مورد اختلاف فیلسو فان مشاء و اشراق ، و یا موارد اختلاف فلسفه و عرفان ، و یا مورد...
-
باورهای محمد زکریای رازی
سهشنبه 21 آذر 1402 10:22
1-خدا، زمان ، مکان ونفس(روح) از ازل وجود داشته اند. 2-هرکس پس ازمرگ حالی خوش،و یا ناراحت دارد، درست مانند همان حالتی که در زمان زنده ماندن داشته است. 3_کمال مطلوب این است که بدنبال علم باشیم و با عدل و داد زندگی کنیم تا در جهان پس از این زندگی که در آن رنج و ناراحتی نیست زندگی کنیم. 4-پروردگار ما که از او انتظار...
-
آیا سفر به گذشته و آینده ممکن است؟ پاسخ ابن سینا:
شنبه 11 آذر 1402 11:26
مـاهیت «آن»چیست؟ ما خیلی از اوقات از واژه " آن " استفاده می کنیم بدون آن که به فیزیک آن توجه کنیم. مثلا می گوییم "یک آن فکر کردم که..." در فلسفه ابن سینا «آن» حـدفاصل بین دو زمان است که میتوانیم انتهای زمان اول و ابتـدای زمان دوم قرار دهیم. « آن» نه ازسـنخ زمان اول است و نه ازسنخ زمان دوم ، چون«آن»...
-
ایرانی غیر مسلمانی که سفیر اسلام معرفی شد
پنجشنبه 11 اسفند 1401 13:02
یک ایرانی فوق العاده موفق پرفسور ناصر داوود خلیلی محقق، سخنران و کلکسیونر معروف ایرانی است که به دلیل شناختش از آثار هنری و باستانی جهان بویژه خاورمیانه، آسیا و افریقا مورد توجه موزه ها و دانشگاه های مهم جهان است و در میان رهبران کشورهای اسلامی “سفیر فرهنگی اسلام” نامیده می شود. او در کنار مشاغل پژوهشی و آموزشی، به...
-
ابونصر فارابی و مدینه فاضله او(1)
دوشنبه 24 بهمن 1401 12:10
مردی از جنس تفکر و تعقل معلم ثانی، ابونصر، محمد بن فارابی (260- 339) از جمله فیلسوفان مطرح سده های سوم و چهارم هجری قمری و نخستین فیلسوف بزرگ مسلمان و از بزرگترین اندیشورزان تاریخ تفکر است که تأثیر شگرفی بر عالم اندیشه و پیدایش و شکوفایی فرهنگ و هم چنین بر تمدن اسلامی داشته است. نکته( 1) باید توجه داشت که اهمیت...
-
کاش می شد می نوشتم : مهربان
شنبه 10 دی 1401 13:34
شعر زیبایی از نیمایوشیج به یاد گار مانده که از دست رفته ها را در قالب دست نیافتنی " کاش " ردیف کرده است: -ﮐﺎﺵ ﺗﺎ ﺩﻝ ﻣﯿﮕﺮﻓﺖ ﻭ می شکست ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽ ﺁﻣﺪ ﮐﻨﺎﺭﺵ ﻣﯽ ﻧﺸﺴﺖ ! -ﮐﺎﺵ می شد ﺭﻭﯼ ﻫﺮ ﺭﻧﮕﯿﻦ ﮐﻤﺎﻥ ﻣﯽ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺑﻤﺎن - ﮐﺎﺵ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻗﻠﺐ ﻫﺎ ﺁﺑﺎﺩ ﺑﻮﺩ ﮐﯿﻨﻪ ﻭ ﻏﻢ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﺎﺩ ﺑﻮﺩ - ﮐﺎﺵ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺩﻝ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻧﻢ ﻧﻢ...
-
کلاس درس فلسفه ابن سینا (1): انسان معلق
چهارشنبه 16 آذر 1401 14:41
ذات گرایی و انسان معلق فلسفه ابن سینا ویژگی دیگر ی دارد که کمتر مشهور است و آن ذاتگراییِ صریحِ اوست. این تفکر سینایی بر مبنایِ درک ماهیت چیز است که متضمن دیدن همۀ ویژگیهای ذاتی و برسازندهای است که متعلق به ذات آن چیز است. یکی از کاربردهای این ایده در استدلال مشهور «انسانِ معلقِ» او است . "این استدلالْ آزمایشی...
-
کلاس درس فلسفه ابن سینا(1): انسان معلق
چهارشنبه 16 آذر 1401 14:38
ذات گرایی و انسان معلق فلسفه ابن سینا ویژگی دیگر ی دارد که کمتر مشهور است و آن ذاتگراییِ صریحِ اوست. این تفکر سینایی بر مبنایِ درک ماهیت چیز است که متضمن دیدن همۀ ویژگیهای ذاتی و برسازندهای است که متعلق به ذات آن چیز است. یکی از کاربردهای این ایده در استدلال مشهور «انسانِ معلقِ» او است . این استدلالْ آزمایشی ذهنی...
-
دیدگاه های ابن سینا و نقش خداوند در خلقت(1)
سهشنبه 15 آذر 1401 12:13
ابن سینا درباره ی نقش فاعلی خداوند در جهان اظهار داشت که توجه علمای طبیعی تنها به فاعل حرکت ( مبدأ تحریک ) می باشد، ولی حکمای الهی فاعل را مبدأ وجود می دانند و از این رو به نقش ایجادی خداوند در نظام هستی توجه دارند. در حکمت بوعلی برخلاف نظام فلسفی ارسطویی که در صدد تبیین علل حرکت است و خدا را در حد مبدأ تحریک، آن هم...
-
جشن کتاب سوزان(1)
یکشنبه 29 آبان 1401 17:05
« جشن کتابسوزان» احمد کسروی افتضاحی تمام عیار بود.ا و و پیروانش درانجمن باهماد آزادگان در روز اول دیماه، کتابهایی را که زیانبار میدانستند طی مراسمی میسوزاندند. احمد کسروی در یکی از مراسمها چنین گفته بود: « من آشکارا میگویم بسیاری از کتابهایی که نزد دیگران ارجمند است ما به آتش می اندازیم! اینک کتابها روی میز...
-
آیا تاریخ علم کشور ما همیشه مصلوب خواهد ماند؟
سهشنبه 24 آبان 1401 10:17
فلسفه دان پرتوقع آرامش دوستدار فلسفه دان ایرانی که در آلمان تحصیل کرد و همانجا در گذشت در کتاب "خویشاوندی پنهان" موضو عی را مطرح می کند که نشان می دهد از تاریخ و جریانات کشور خود هیچ اطلاعی ندارد و در ضمن در مقام بی مقامی ( که خود می گوید) این مطالب را پله کشان و کشان کشان بجلو می برد و فریاد سر می دهد که ما...
-
تاریخ علم کشورمان همیشه مصلوب خواهد ماند؟(1)
یکشنبه 22 آبان 1401 18:18
فیلسوف پرتوقع آرامش دوستدار فلسفه دان ایرانی که در آلمان تحصیل کرد و همانجا در گذشت در کتاب "خویشاوندی پنهان" موضو عی را مطرح می کند که نشان می دهد از تاریخ و جریانات کشور خود هیچ اطلاعی ندارد و در ضمن در مقام بی مقامی ( که خود می گوید) این مطالب را پله کشان و کشان کشان بجلو می برد و فریاد سر می دهد که ما...
-
فکر فلسفی ابن سینا فلسفه اصالت وجود را بنیاد گذارد
دوشنبه 18 مهر 1401 23:01
فکر ایرانی مهم است: فکر فلسفی ابن سینا باعث بوجود امدن فلسفه اصالت وجود شد «ماهیت غیر وجود است» این گفته ابن سینا منشاء ایجاد فلسفه ای شد که بعد ها به اصالت وجود و یاو اگزیستانسیالیسم منجر شد. اوگفت که ماهیت غیر از وجود است. یعنی اگر بگوئیم : انسان موجود است، دیوار موجود است، انسان مفهومی مغایر باوجود دارد.دیوار نیز...
-
میراث علمی و فلسفی و فکری ابن سینا(2): بخت و اقبال
چهارشنبه 13 مهر 1401 18:22
آیا بخت و اقبال وجود دارد؟ از جمله ی اسباب و علل که بنظر بسیاری در زندگی کار ساز است یکی «بخت» است و دیگری «اتفاق» . از لحاظ فلسفی خود بخت و اتفاق، علت هستند یعنی علتی که در اصطلاح فلسفه فاعلی نامیده شده است. . بنابراین سخن در باره بخت و اتفاق به علت فاعلی بر می گردد. بسیاری از اوقات می پرسند: فلان کس چطور موفق شده...
-
میراث علمی و فلسفی و فکری ابن سینا(1)
چهارشنبه 13 مهر 1401 12:06
در این وبلاگ سعی خواهم کرد نتیجه مطالعه و بررسی طولانی خود از نظرات طبی و پزشکی و بهداشتی پزش و دانشمند نابغه ایران پور سینا حسین فر زند عبدالله سینارا برای علاقمندان به میراث علمی سرزمینمان به نگارش درآورم. مرجع اصلی کتاب قانون و شاهکار طبی این دانشمند و طبیب ایران و سایر کتابهای دیگر او خواهد بود. فصل ها و بیماریها...